مقطع کارشناسی روانشناسی(سرفصل دروس)(چارت)
روانشناسی، علم مطالعه رفتار و فرایندهای ذهنِ موجود زنده ـ بخصوص انسان ـ بر اساس روش علمی است. همچنین یکی از علوم کاربردی و شاخههای تحصیلی است که یافتن ارتباط ذهن و روان آدمی، با مفاهیمی نظیر رشد، سلامت، رفتارهای اجتماعی، شناخت و … را در بر میگیرد. علم روانشناسی مفاهیمی همچون ادراک، شناخت، تمرکز، توجه، احساسات، پدیده شناسی، انگیزه، کارکرد ذهن، شخصیت، رفتار، روابط بین فردی، خانواده و دیگر زمینهها را مورد بررسی قرار میدهد. روانشناسان زمینههای مختلف، روشهای علمی و تجربی را برای استنباط رابطه علت و معلولی و یا هر نوع رابطه همبستگی میان پدیدههای گوناگون روانشناسی بکار میگیرند. روانشناسی علمی فراشاخهای است؛ غیر قابلِ مشاهده بودنِ موضوع این علم ـ یعنی ذهن و روان ـ و انتزاعی بودن مفاهیم آن، دلیل شباهت این علم به علوم انسانی است؛ اما از سوی دیگر مطالعه به «روش علمی»، و تجربی بودنِ بخشی از مراحل آزمایش، روانشناسی را به دایره علوم تجربی میکشاند؛ همچنین عقیده و دیدگاه روانشناس نسبت به انسان، در فرایند تحقیق بسیار مأثر است، لذا از این جنبه نیز، روانشناسی به دنیای فلسفه مرتبط میشود. به این ترتیب شاید بتوان روانشناسی را حقیقتاً آمیزهای منحصربهفرد از علوم گوناگونی نظیر زیستشناسی، انسانشناسی، زبانشناسی، جامعهشناسی، فلسفه و … دانست. آغاز روانشناسی به شکل علمی و آکادمیک، به اواخر قرن هفدهم و اوایل قرن هجدهم بازمیگردد؛ میتوان گفت اکتشافات و تحقیقات قابل توجه در روانشناسی، تنها از حدود ۱۵۰ سال پیش شروع شده است؛ و این درحالی است که علوم تجربی دیگر از تاریخچهای بلندتر و پربارتر برخوردار اند. البته مباحث مربوط به ذهن و روان قرنهاست که ذهن متفکران را به خود مشغول کرده و آثار مکتوب آن از دانشمندان یونانی و متفکرانی چون سقراط، افلاطون و ارسطو نیز در دست است، اما این شاخه از علم تا پیش از روانشناسی جدید، به صورت مدون و آکادمیک مورد مطالعه قرار نگرفته بود. در جهان صنعتی امروز، تقریباً هیچ فعالیت و حرفهای یافت نمیشود که به درک و اندیشه انسانی وابسته نباشد؛ در نتیجه روانشناسی با زندگی انسان مدرن پیوندی نا گسستنی ایجاد کردهاست. بعلاوه رشد علم، تکنولوژی و سطح رفاه عمومی، موجب شده تا آدمی وقت بیشتری برای تفکر و اندیشه پیدا کند؛ بنابراین مسائل، مشکلات و حتی بیماریهای نوظهوری در میان افکار و ذهنیات بشر پدید میآید که نیاز به یافتن راه حل، درمان و پیشگیری را دو چندان میکند؛ راه حلی که امروزه روانشناسی طلایهدار آن است.
اين گروه فعاليت خود را از سال ۱۳۹۵شروع کرده است. هم اينک اين گروه در مقطع کارشناسي دانشجو مي پذيرد. دانش آموختگان در حوزه های روانشناسی مي توانند فعاليت هايي را در زمينه هاي تشخيص و درمان اختلالات رواني در مؤسسات عمومي و رواني و کلينيک هاي روانپزشکي و ساير مراکز مشابه عهده دار شوند و يا به عنوان روان شناس در مدارس راهنمايي و ابتدايي همکاري کنند؛ اگرچه در اغلب اين موارد روان شناسان که به عنوان عضوي از يک تيم روانپزشک، پرستار و مددکار اجتماعي کار خواهند کرد، مي توانند قسمت زيادي از مسؤوليت ها را به تنهايي بر عهده گيرند. اهم اين مسؤوليت ها عبارتند از: تشخيص ناهنجاري هاي رفتاري، درمان فردي و گروهي، مشاوره و راهنمايي وبازآموزي. دانش آموختگان اين گروه مي توانند در مدارس، پرورشگاه ها، مؤسسات مخصوص آموزش و نگهداري افراد عقب مانده، مراکز اصلاح و تربيت و ندامتگاه ها، بيمارستان هاي عمومي و رواني، مراکز نگهداري بيماران و معلولان جسمي و رواني، مؤسسات توانبخشي، مراکز آموزشي و مراکز کودکان بزهکار فعاليت کنند.
مدیر گروه روانشناسی
خانم دکتر مشیریان